Buktikan Kuasa Mahasiswa!!

Buktikan Kuasa Mahasiswa!!

Islam Memimpin Mahasiswa

Islam Memimpin Mahasiswa

Friday, February 26, 2010

Kualiti..Potensi..Cungkilkan Kesemuanya




Assalamualaikum warahmatullahibawarakatuh...
Segala puji-pujian hanya layak untuk Allah SWT yang memberikan kesempatan untuk diri yang kerdil ini bersua dengan sahabat yang budiman sekalian.Ucapan selawat buat junjungan besar lagi tercinta,Nabi Muhammad SAW,mahaguru seluruh alam serta contoh terbaik dalam segenap aspek kehidupan terutama dalam mendidik insan ke arah ketaqwaan..
Bersempena maulidul rasul marilah,kita sama sentiasa membasahi bibir kita dengan alunan selawat ke atas junjungan Nabi kita,bukan hanya pada saat kita menyambut mauludnya malah setiap detik dan saat kita perlu berselawat ke atasnya.




Tidakkah kita tertanta-tanya mengapa mahasiswa yang berilmu pengetahuan tinggi yang menjejak di menara gading dan berjawatan tiinggi sanggup membuat bermacam perkara yang tidak senonoh serta salah di sisi undang-undang dan agama? Di mana silapnya?
Bagi membahaskan isu ini kita lihat dari beberapa penilaian tentang kualiti mahasiswa dari aspek psikologi.

Bagi ahli psikologi, kejayaan mendidik itu apabila pelajar atau sesiapa saja yang dididik berjaya mendapat ilmu yang diajarkan dan mencapai kesejahteraan itu merangkumi empat sifat berikut...
Pertamanya mencapai kematangan emosi,kemudian memperolehi sifat-sifat atau personaliti yang positif.Ketiganya, menunjukkan sifat empati serta mendengar dan akhir sekali mempunyai kecerdasan emosi.

Aspek pertama yang kita lihat adalah kematangan emosi.Ia merupakan suatu pencapaian yang sepatutnya diperolehi apabila seseorang itu bergelar mahasiswa.Ciri penting yang harus ada pada kita untuk mencapai kematangan emosi ialah kemampuan mengawal emosi dan bukan dikawal emosi, dan merasai kebebasan dalaman yang terbit dari keyakinan di samping keupayaan mereka untuk mengguna emosi secara wajar.

Kita lihat pula sifat kesejahteraan psikologi terakhir iaitu kecerdasan emosi(EQ).
Individu yang mempunyai EQ akan menggabungkan tiga komponen emosi iaitu kognitif,fisiologinya dan tingkah laku dengan berkesan.
Kehidupan emosi harus diambil kira kerana ia merupakan aset ciri perangai yang juga berpengaruh dalam kehidupan peribadi.Menurut Goleman (1995) dalam bukunya Emotional Intelligence (dalam Santrock 2002),banyak masalah masyarakat seperti jenayah berpunca daripada kurangnya EQ.

Sehubungan itu, untuk menjadi produk yang berkualiti untuk memimpin negara khususnya dari aspek psikologi kita perlu ada sekurang-kurangnya sebahagian daripada apa yang telah dibincangkan.Jika sistem pendidikan kita hari ini tidak mampu membekalinya kepada kia, maka kita perlu mendapatkannya melalui cara yang lain seperti mengikuti kursus,membaca, mendengar ceramah,banyak berbincang dan bertanya kepada orang yang lebih berpengalaman..

"Allah menjadikan kita sebagai manusia yang berpotensi,binalah potensi kita supaya potensi kita akan menerajui kepimpinan yang kita terajui"

No comments: