Buktikan Kuasa Mahasiswa!!

Buktikan Kuasa Mahasiswa!!

Islam Memimpin Mahasiswa

Islam Memimpin Mahasiswa

Saturday, December 25, 2010

Yang Tenang sedang Berkocak..


Salam ketenangan bagi mengupas isu di DUN Tenang.Ana baru selesai research tentang daftar pemilih di utara sana..Walaupun dok utara,selatan punya jangan lupa.Tenang memang berada di dalam suasana tenang. Kita hampir tidak menyedari kewujudan DUN Tenang, jika tidak berlaku kematian Adun Tenang, Datuk Sulaiman Taha (59) pada pagi Jumaat 17 Disember 2010 yang lepas.

Tenang di dalam kawasan Labis, Segamat ini memang disifatkan kawasan terpencil, kurang rancak dengan pembangunan. Masyarakat adalah terdiri dari golongan petani dan kurang berlaku peristiwa yang mengejutkan yang menarik perhatian masyarakat tentang kewujudan lokasi DUN Tenang.Samalah di tempat ana buat researh baru2 ni..dun kota siputeh.Calon PAS akan bertanding PRK Dun Tenang. Tidak mustahil untuk menang, tetapi bukan mudah jalannya. Dengan KETAQWAAN, KESUNGGUHAN BEKERJA dan KESABARAN menghadapi CABARAN, InsyaAllah KEMENANGAN pasti akan tercapai.

Ketenangan Tenang juga membuat al-Marhum Adun Tenang yang merupakan Adun tiga penggal berturut-turut itu tidak perlu bersifat agresif dan lantang dengan isu-isu baik bersifat tempatan atau negeri dan bagi beliau tidak perlu kepada publisiti dan populariti. Beliau cukup berpuashati dengan sokongan pengundi-pengundi setia yang memberi mandat kepadanya selama tiga penggal berturut-turut. Beliau telah berkhidmat kepada masyarakat Dun Tenang dan kembali ke Rahmatullah dengan tenang. Kita doakan semoga Allah mencucuri Rahmat ke atas rohnya.Suruhanjaya Pilihan Raya pagi tadi memutuskan PRK DUN Tenang akan diadakan pada 30 Januari, manakala penamaan calon pada 22 Januari tahun depan.

Pengerusi SPR Abdul Aziz Mohd Yusof dalam sidang media berkata DUN Tenang mempunyai 14,735 pemilih berdaftar termasuk 18 pemilih pos.
Daripada jumlah itu, pengundi Melayu terdiri daripada 7,014 orang (47.54 peratus), Cina 5,766 (39.08 peratus), India 1,780 (12.07 peratus), Bumiputera Sabah enam (0.04 peratus), Bumiputera Sarawak lima (0.03 peratus) dan Orang Asli 171 (1.16 peratus).
Pilihan raya kecil ini adalah yang ke-14 sejak tahun pilihan raya umum Mac 2008, dan pilihan raya kecil pertama di Johor sejak Mac 2008.
Ianya diadakan berikutan kematian Sulaiman pada 17 Disember lalu. Beliau meninggal dunia akibat jangkitan kuman dalam darah dan penyakit kencing manis di Hospital Pakar Ampang Puteri, Kuala Lumpur.

Semua masing2 dh tak tenang.Kalo kita kaji,masyarakat kampung yg tidak didedahkan isu sebenar hanya menjadi pak turut bn.ye lah bagi bantuan,,muka masuk tv.jd kena pangkah bn la..manakala golongan profesional masing2 berada di ibu kota,ada yang memang hebat bila bercakap..bila suruh turun padang ke masyarakat,takut,x da masa la.inilah peluang kita.. perlu dekati masyarakat kampung yang masing2 menjadi pak turut..kita sebagai golongan hebat perlu bersama masyarakat..dedahkan hal sebenar.

Medan lapangan kita adalah masyarakat..mereka menilai.Terutama ana fokuskan mahasiswa,bila cuti balik kampung,terperuk dalam rumah..x nak keluar bermasyrakat..mcm mana masyarakat nak kenal.

Yang hebat..hebat la di kampus..medannya di kampus..semua isu dia tahu.sampai muka masuk tv selalu..bagus la.tp jangan lupa,,medan kita sebenar.jangan hebat dekat sana sahaja..tp masyarakat kampung x kenal kita.

adakah kita ketandusan kepimpinan..tidak..mahasiswa kita hebat belaka.oleh iu..janganlah hipokrit.jom lah sma2 turun padang.Ya kita adalah khalifah Allah..dah diamanahkan satu tanggungjawab besar,jangan hanya menjadi robot kepada tuannya..

Belajar semata2 nak kerja...semua pn boleh,tp kita belajar untuk terus kedepan,bila ada ilmu,perjuangan pn mudah.jangan pulak semangat nak berjuang tp ilmu x da.susah jg tu.

Sama2 la kita tinggatkan ilmu demi memperjuangan islam..kemenangan perlu dikekalkan,dan kekalahan perlu dimenangkan..untuk kemenangan islam bersama..
WaAllahua'lam.

Tuesday, December 7, 2010

Apabila Dentuman Kaki Kuda Perang Semakin Laju...



Salam tautan kasih sayang buat pembaca.Ribuan maaf kepada sesiapa yang melihat blog ana yang usang ini,dah banyak sarang labah-labah yang menghingap,maklumlah lama menyepi blog ana ni.Boleh dikatakan berbulan-bulan membisu dek angkara diri ini terlalu sibuk dengan urusan peribadi.

Alhamdulillah..satu kalimah syukur yang ana dapat luahkan kerana Allah memberi sedikit ruang untuk ana hiasi semula laman ilmu ana ni.InyaAllah kali ini tajuk yang ana ingin kupaskan agak bombastik dengarnya..

Dentuman KaKi Kuda di Medan Perang? Apa sebenarnya yang tersirat daripada bait-bait ini.Ana bukannya penulis hebat dalam ruangan menulis,tetapi bolehlah ana cungkilkan bakat ana ni dlm kedepan dlm bidang sastera..

Tentera Allah yakni umat nabi Muhammad sendirilah yang akan menegakkan kalimah La ila haillaAllah..kerana apa,apabila tugas pertama yg diamanahkan kepada kita sebagai hamba adalah khalifah.Jadi,adalah kaitan cerita yang ana ingin bangkitkan di sini,adakah wanita pun turut serta sebagai khalifah?

Ya..tidak kira lelaki mahupun wanita,kita telah ditaklifkan sebagai khalifah yang akan memerintah bumi Allah ini kepada landasan yang betul..Baru-baru ni Nisa' Kedah telah mengadakan program JAmbori Nisa' Kawasan Kuala Kedah dimana terdapat satu slot debat ala parlimen.Apa yang menarik di sini pelbagai hujah pencadang dan pembangkang mengenai topik wajarkah wanita terlibat dlm perjuangan..

SubhanaAllah.hujah adik2 peserta sungguh menarik,kadang2 melucukan.Nampaknya mereka jelas bahawa kita sebagai wanita sangat berperanan penting dlm perjuangan..berjuang bukan taklifan kepada kaum lelaki sahaja,malah kaum wanita perlu berjuang dari segenap sudut.

Perjuangan wanita boleh kita ambik iktibar dari sirah Rasulullah sendiri,di mana siti Khadijah merupakan mujahidah di sisi Rasulullah..berjuang demi dakwah Islam.Oleh itu,ayuh wahai muslimat sekalian..kita perlu faham konsep wanita itu sendiri..bukan hanya berperang didapur..malah segenap sudut.

Mad'u kita ramai diluar sana memerlukan bimbingan dari kita..umat Islam semakin terpesong,kitalah yg bertanggungjawab memperbetulkan kembali.




Resolusi daripada Jambori ini sendiri membuka lebaran yang luas,di mana program ini telah memberi satu tugasan penting buat pelapis2 mujahidah Islam..Jelaslah,peserta atau adik2 ini tahu peranan mereka selepas ini adalah mengembalikan IZZAh yg telah lama hilang.Dentuman kaki kuda perang semakin laju ini ana ibarat atau kiaskan muslimat kini dah semakin kedepan seiring dengan muslimin..alhamdulilah.ini lah perjuangan yang perlu diteruskan..

Laungan muslimat POWER! bukan sekadar dibibir.ia perlu dibuktikan..dan ana nampak buktinya sekrang.Ya..wanita yang dicipta adalah sebagai sayap kiri penting buat lelaki..bersama-sama melaksanakan tuntutan Allah mengibarkan syiar Islam.

Dalam surah Ar-Ra'du:
" Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutnya bergiliran, di muka dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah swt. Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri.Dan apabila Allah mengkehendaki terhadap sesuatu kaum,maka idak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tidak ada pelindung bagi mereka selain Dia".

Akhir kalam dari ana untuk ringkasan coleteh ini adalah..ayuh muslimat yang menjunjung kitab Al-Quran,bangun bersama kedepan..jangan rasa diri ini lemah dan tidak berdaya..seiringlah kita dengan semangat perjuangn di mana idola kita bersama adalah isteri Rasulullah sendiri saidatina Khadijah r.a...

Thursday, May 13, 2010

Manfaatkan Masa Mudamu Wahai Shabab...




Salam tautan kasih sayang buat semua sahabat seperjuangan..Kalam yang bermadah tidaklah begitu hebat untuk dibicarakan,namun tanganku ini masih tetap mahu menaip bait-bait ayat untuk tatapan sekalian.



Kali ini madah yang ingin berbicara mengenai pentingnya atau manisnya masa muda kita.Kita adalah shabab pewaris generasi ke generasi..maka sangatlah rugi jikalau kita mengsia-siakannya kesempatan waktu yg ada.Kalau dihitung kembali apa sangat lah yg kita sumbang kepada Islam..kita berbalik kepada sirah perjuangan yg begitu hebat misalnya Sultan Al-Fateh,Salahuddin Al-Ayubi dan sebagainya..

Tentera-tentera Allah adalah dikalangan shabab..membuka Kota Konstinepol di kala umur yg masih muda.Sejarah tetap menjadi sejarah..dan bila lagi kita wahai pemuda yg akan mencipta sejarah..

"Tuhanku! Aku tidak layak ke syurgaMu. Tetapi aku tidak pula sanggup menanggung seksa nerakaMu..Dari itu kurniakanlah ampunan kepadaku.Ampunkanlah dosaku.Sesungguhnya Engkaulah Pengampun dosa-dosa besar."

Baru-baru ini,program yanga dipimpin MPMS untuk melahirkan pemuda-pemudi yang hebat di mana di situlah wadah untuk melatih mahasiswa kita kenal apa kita peranan kita sebagai penerus perjuangan Rasulullah..harapan yang tinggi sekali bahawa bukan sekadar mengisi masa kosong sambil bersantai malah segala harapan mengunung akan tercapai dengan semangat yang utuh disamping ilmu penyuluh pergerakan kita.



Penuhilah harapan kita dengan menjadikan jiwa kita merdeka daripada makhluk, dan mengharap sepenuhnya kepada Allah s.w.t kerana Allah sebaik-baik yang memenuhi harapan kita.



Ayuhal shabab..isilah masa yg masih berbaki di dunia ini dengan perkara yang menguntungkan Islam..binalah sejarah kita untuk pertahankan Islam yang tercinta..ubahlah paradigma kita demi masa depan kita dan juga Islam.

Tuesday, April 27, 2010

Ta'awun Yang Memberi Manfaat

PROGRAM LAMBAIAN MENARA GADING 10’
Kalau dihitung kembali,anak-anak yang berada di alam persekolah menengah dan akan menjalani kehidupan mahasiswa kian terasa.Di mana mereka ternanti-nanti panggilan daripada pelbagai institusi pengajian tinggi.Sedar tidak sedar, mereka akan menamatkan zaman persekolah ke peringkat siswazah.




9 APRIL 2010
Baru-baru ini PERSADA telah berjaya mengadakan program Lambaian 10’. Di mana program yang terbuka kepada lepasan SPM mahupun STPM dan STAM.Program yang berlangsung di Perpustakaan Alor Star.Program yang berobjektifkan mendedahkan kepada para pelajar halatuju yang sebenar selepas menamatkan zaman persekolahan.Selain itu,perkongsian pengalaman oleh senior-senior tentang alam mahasiswa dan memberi penerangan mengikut kampus masing-masing.
Antara kampus yang turut meluangkan masa dengan berkongsi pengalaman serta mendedahkan maklumat serbah ringkas mengikut jurusan.Kampus UIA,KUIS,UM,DQ,dan Timur Tengah.
Program Lambaian 10’ yang telah dirasmikan oleh Ustaz Mussadaq.Ucapan pendahuluan oleh Pengarah Program,saudara Izwan.
Amat mengagumkan pengerusi majlis adalah seorang pelajar yang sudah berstatus seorang doktor.



Perkongsian setiap kampus mengikut jurusan..
Motivasi oleh penceramah mengenai halatuju mahasiswa
Awal pagi,kehadiran pelajar untuk mendaftarkan diri...hmmm...sungguh bersemangat adik-adik nie.
Pembahagian kumpulan,LDK untuk berkongsi pengalaman,sesi soal jawab..
Syukurlah kepada Allah kerana sahabat-sahabat sanggup luangkan masa dengan adik-adik..Alhamdulilah,program yang menarik untuk membina generasi yang akan datang yang akan menyebarkan dakwah Islam.



Kitalah generasi pengubah, bakal mencorakkan masa hadapan.Selalulah mohon doa dan restu ibu bapa dalam melayari kehidupan mendatang.
Allah s.w.t berfirman yang bermaksud: “Apabila telah ditunaikan sembahyang,maka bertebaranlah kamu di muka bumi; dan carilah kurnia Allah dan ingatlah Allah banyak-banyak supaya kamu beruntung.”

Monday, March 22, 2010

TARBIYYAH DALAM GERAKAN ISLAM

Bismillahirahmanirahim..dengan rahmatMu Allah kini ku kembali menulis setelah berdiam diri agak lama kerana kekangan waktu yg tidak mengizinkan disebabkan masa aku perlu diluangkan di tempat kerja..Begini rupanya rutin harian org yg bekerja kan,pergi pagi balik petang,lepas tu pulak kena mengharungi kesesakan jalan raya.. Wadah ku kali ini bukan ingin menyentuh kisah ku yg kini sedang menjalani praktikal ataupun attachment selama sebulan.maklum la praktikal kali ni berat skit,dekat Mahkamah Tinggi Syariah. Kisahnya bermula di mana baru-baru ini,pada 14 Mac hingga 16 Mac satu tamrin atau program telah berlangsung di pondok Bukit Lada Kedah.Peserta yg terdiri daripada pelajar Smkak..dan objektif program diadakan adalah untuk melahirkan generasi yg akan terus ke hadapan untuk menegakkan syiar Islam.Asas yg diterapkan adalah tarbiyyah diri dan juga kepimpinan.Seperti yg kita maklum asas taarbiyyah ini sangat penting terutama apabila kita mahu satu gerakan Islam yang berkesan. ............................................................................................................................................................... TARBIYYAH DALAM GERAKAN ISLAM (SIRI 1) Tarbiyyah dlm gerakan Islam adalah tarbiyyah yg menggunakan pendekatan harakiyyah.Tarbiyyah harakiyyah adalah satu skema tarbiyyah yg sentiasa dan berterusan bergerak serta melahirkan para du’at yg bersifat dinamik, pro-aktif dan berorientasikan gerakan.Matlamat tarbiyyah harakiyyah adalah utk membina umat yg muttaqin serta melahirkan asykhas yg mempunyai ta’alluq billah yg kukuh dan mantap.Ini bermaksud bahawa tarbiyyah gerakan Islam bertujuan utk melahirkan satu generasi para du’at yg bertaqwa dan bersungguh-sungguh utk melaksanakan perjuangan Islam. Firman Allah maksudya: ‘Ingatlah, sesungguhnya pembantu-pembantu Allah,mereka tidak merasa takut dan bersedih hati.Mereka itu adalah orang-orang yg beriman dan bertaqwa.Bagi mereka berita gembira dlm kehidupan di dunia dan (dalam kehidupan) di Akhirat.Tidak ada perubahan bagi perkataan (janji-janji)Allah.Itulah kemenangan yg besar. (surah Yunus;62-64) –petikan dari bukuRisalah Usrah 5,Persediaan Asasi dalam Gerakan Islam karangan Abu ‘Urwah ...................................................................................................................................................... Apa yg ana nk kaitkan antara tamrin yg berlangsung dgn asas tarbiyyah ini adalah kepentingan aspek tarbiyyah dlm melahirkan generasi muttaqin ini..dimana ia boleh diterapkan melalui tamrin2 tersebut.Berdasarkan pengamatan dan rumusan yg boleh dibuat,adk2 yg mengikuti program tersebut memahami konsep tarbiyyah dlm dakwah..dan mereka tahu peranan yg perlu dimainkan sebagai pemimpin terutama yg memegang kerusi2 penting dlm organisasi. Objektif lain yg boleh diambil adalah program yg melahirkan generasi berkebolehan utk memimpin,membimbing dan mentarbiyyah ummah. ......................................................................................................................................................... TARBIYYAH DALAM GERAKAN ISLAM (SIRI 2) Kepemimpinan merupakan sifat yg paling utama bagi du’at dlm membina ummah.Ini kerana kepemimpinan yg dimaksudkan di sini adalah kepemimpinan di segi ilmu,fikrah,tarbiyyah,qudwah,tanzim, dakwah dan jihad.Perubahan tidak mungkin dapat dicapai tanpa wujudnya bantuan serta sokongan daripada masyarakat dlm proses perubahan itu sendiri.Masyarakat pula tidak mungkin dapat diubah kecuali dengan wujudnya unsur-unsur yg menjadi perangsang kearah perubahan. Pentarbiyyahan yg Berjaya melahirkan para du’at yg boleh memimpin,membimbing,dan mentarbiyyah ummah adalah satu manhaj tarbiyyah yg boleh membawa kejayaan kpd perjuangan Islam.
video

Wednesday, March 10, 2010

Kutipan Zakat Meningkat?



Salam bertemu kembali pada lembaran seterusnya..Kalam bermadah tidak la sentiasa sempurna,hanya ingin berkongsi atau berbincang kitarannya..
Alhamdulilah ucapan syukur pada saat ini kerana apabila terbuka dan meneliti tajuk warta darul aman baru-baru ini yg bertajuk " Kutipan zakat meningkat sebanyak RM 11 juta.

ALOR SETAR: Jumlah kutipan zakat negeri kedah meningkat sebanyak RM 11 juta apabila mencatatkan kutipan sebanyak RM 68 juta pada tahun 2009 berbanding sebanyak RM 57 juta pada tahun 2008.Antara faktor yg menyumbang kpd peningkatan kutipan pada tahun 2009 ialah ramai pembayar zakat memilih skim zakat pendapatan potongan gaji.

Jumlah wang iaitu daripada jabatan zakat negeri kedah memperuntukkan sebanyak RM 9.2 juta derma siswa utk melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan kpd 12,811 pelajar pada tahun 2009.

Bagi derma siswa untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara iaitu mesir,jordan dan syria pula berjumlah RM1.2 juta memanfaatkan kepada 306 pelajar dgn bantuan RM 4 ribu sahun.

Wah,kedah maju 2010..syukur kerana limpahan nikmat daripada Allah.

Friday, February 26, 2010

Kualiti..Potensi..Cungkilkan Kesemuanya




Assalamualaikum warahmatullahibawarakatuh...
Segala puji-pujian hanya layak untuk Allah SWT yang memberikan kesempatan untuk diri yang kerdil ini bersua dengan sahabat yang budiman sekalian.Ucapan selawat buat junjungan besar lagi tercinta,Nabi Muhammad SAW,mahaguru seluruh alam serta contoh terbaik dalam segenap aspek kehidupan terutama dalam mendidik insan ke arah ketaqwaan..
Bersempena maulidul rasul marilah,kita sama sentiasa membasahi bibir kita dengan alunan selawat ke atas junjungan Nabi kita,bukan hanya pada saat kita menyambut mauludnya malah setiap detik dan saat kita perlu berselawat ke atasnya.




Tidakkah kita tertanta-tanya mengapa mahasiswa yang berilmu pengetahuan tinggi yang menjejak di menara gading dan berjawatan tiinggi sanggup membuat bermacam perkara yang tidak senonoh serta salah di sisi undang-undang dan agama? Di mana silapnya?
Bagi membahaskan isu ini kita lihat dari beberapa penilaian tentang kualiti mahasiswa dari aspek psikologi.

Bagi ahli psikologi, kejayaan mendidik itu apabila pelajar atau sesiapa saja yang dididik berjaya mendapat ilmu yang diajarkan dan mencapai kesejahteraan itu merangkumi empat sifat berikut...
Pertamanya mencapai kematangan emosi,kemudian memperolehi sifat-sifat atau personaliti yang positif.Ketiganya, menunjukkan sifat empati serta mendengar dan akhir sekali mempunyai kecerdasan emosi.

Aspek pertama yang kita lihat adalah kematangan emosi.Ia merupakan suatu pencapaian yang sepatutnya diperolehi apabila seseorang itu bergelar mahasiswa.Ciri penting yang harus ada pada kita untuk mencapai kematangan emosi ialah kemampuan mengawal emosi dan bukan dikawal emosi, dan merasai kebebasan dalaman yang terbit dari keyakinan di samping keupayaan mereka untuk mengguna emosi secara wajar.

Kita lihat pula sifat kesejahteraan psikologi terakhir iaitu kecerdasan emosi(EQ).
Individu yang mempunyai EQ akan menggabungkan tiga komponen emosi iaitu kognitif,fisiologinya dan tingkah laku dengan berkesan.
Kehidupan emosi harus diambil kira kerana ia merupakan aset ciri perangai yang juga berpengaruh dalam kehidupan peribadi.Menurut Goleman (1995) dalam bukunya Emotional Intelligence (dalam Santrock 2002),banyak masalah masyarakat seperti jenayah berpunca daripada kurangnya EQ.

Sehubungan itu, untuk menjadi produk yang berkualiti untuk memimpin negara khususnya dari aspek psikologi kita perlu ada sekurang-kurangnya sebahagian daripada apa yang telah dibincangkan.Jika sistem pendidikan kita hari ini tidak mampu membekalinya kepada kia, maka kita perlu mendapatkannya melalui cara yang lain seperti mengikuti kursus,membaca, mendengar ceramah,banyak berbincang dan bertanya kepada orang yang lebih berpengalaman..

"Allah menjadikan kita sebagai manusia yang berpotensi,binalah potensi kita supaya potensi kita akan menerajui kepimpinan yang kita terajui"

Saturday, February 20, 2010

Sannah Helwa Ya Ummi



Seorang Wanita
Bermahkota Ibu
Menggenggam Jari-Jari Kecil
Ikatan Ini Tidak Kan Terurai
Kerna Tautan Ini
Tautan Darah dan Akidah
Dan Rahmat Dari Allah

Kini Ibu
Peganglah Tanganku Ini
Biar Kubawa
Ibu Menjelajah
Hasil Titik Peluhmu
Biar Kubawa
Kealam Ku
Hasil Ukiranmu
Selama Ini

Dodoianmu Ibu
Membina Benteng Pemisah
Antara Yang Hak Dan Yang Batil
Membakar Semangat Perjuangan
Mengait Kasih Pada Junjungan Tercinta
Tersujud Lemah
Mengabdi Diri
Kepada Yang Esa

Jika Belum Pernah
Kau Dengar Ucapan Terima Kasihku
Ketahuilah Doaku Ini
Moga Tuhan Menyayangimu
Sepertimana Kau Mengasihiku
Dari Dulu Hingga Kini
Untuk Selama-Lamanya


Buat Mamaku yang tercinta,lafaz yang tersimpan ni kulepaskan dan kirim bersama kiriman doa buatmu mama.Selamat Hari Lahir buat mamaku tersayang yg ke 43.

Bahagia rasanyer apabila Allah telah mencurahkan kasih sayang daripada orang yang kita sayang.
Bahagia itu relatif.Malangnya manusia untuk bahagia sering tidak kesampaian. Ini disebabkan ramai manusia tidak tahu apa makna bahagia sebenarnya dan mereka juga tidak tahu bagaimanakah caranya untuk mendapatkannya. Jika kita mencari sesuatu yang tidak ketahui dan dikenali, sudah pasti kita tidak akan menemuinya. Oleh itu, usaha mencari kebahagiaan itu mestilah bermula dengan mencari apa erti kebahagiaan itu terlebih dahulu.

Terima kasih Ya Allah kerana memberikan aku kebahagian..Ya, kebahagiaan boleh hilang dan timbul bila-bila masa..Bersyukurlah kerana Allah sayang kepada hamba-hambaNya dengan mencurahkan pelbagai kebahagian dan kasih sayang..
Jangan mengharap ucapan terima kasih manusia tetapi kita perlu berterima kasih kepada Yang Esa.

Firman Allah " Sesungguhnya kami memberi makan kepada kamu hanyalah kerana Allah semata-mata, kami tidak berkehendakkan sebarang balasan daripada kamu atau ucapan terima kasih." (Surah al-Insan :9)

Kasih sayangMu Tuhan...
Tidak dapat kugambarkan..
Alhamdulilah ucapan syukur padaMu atas limpahan rahmat dan kasih sayangMu..

"Kucari Bahagia Abadi... Dimana? Disisi Tuhan...Bagaimana?Dengan Mengutamakan akhirat dengan sabar dan taqwa..Untuk siapa bahagia ini?Untuk yang beriman dan beramal soleh...yang beroleh hidayah..."

Tuesday, February 2, 2010

Hijrah Untuk Kemajuan Islam Tercinta



Salam tinta dari penulis yang kerdil..
Mungkin kita boleh berkongsi sedikit apa yang dikatakan perkongsian ilmu dimana banyak manfaatnya.Kita renung kembali,meskipun saban tahun kita menyambut Maal Hijrah,namun hasil daripada sambutan itu tidak banyak memberi kesan kepada semua umat Islam.

Sedih apabila kita lihat,sebahagiannya tidak ambil tahu langsung.Persoalannya, apakah umat Islam kita hari ini faham dan tahu konsep hijrah?Masih releven lagikah konsep hijrah pada zaman moden ni?Jika kita berhijrah, bolehkah kita beroleh pahala seperti hijrah pada zaman Rasulullah? Inilah yang perlu dijelaskan kepada masyarakat.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:" Tiada Hijrah selepas pembukaan Makkah,tetapi masih ada jihad dan niat, dan apabila kamu diminta berhijrah maka berhijrahlah"

Jadi, hijrah masih digalakkan secara individu bagi menyelamatkan iman dan Islam dari sebarang bahaya.Kita dituntut berhijrah ke arah yang lebih baik..

Usaha hijrah ini dikenali dengan tuntutan jihad dan niat.Jihad ini menuntut semua pihak memberi perhatian kepada perkara yang menyebabkan umat Islam lemah sekaligus menyelamatkan maruah ummah.Bahang yang kita rasai kini adalah disebabkan lemahnya iman pemuda-pemuda kita pada leka dengan permainan dunia yang hanya sementara.

Bagi merealisasikan jihad ini,terhadap beberapa perkara yang perlu dilihat semula sesuai dengan zaman yang serba mencabar ini.Kita perlu berani untuk merubah segala yang telah merosakkan maruah Islam selama ini.Kemunduran umat Islam dalam semua bidang bukan kerana dihalang oleh musuh Islam tetapi kerana kita tidak berani menyanggah arus pardana.

Kita perlu memulakan jihad ini daripada yang sekecil-kecil perkara mengikut keperluan dalam bidang masing-masing. Sikap tunggu orang lain memulakan dahulu perlu dihapuskan daripada fikiran kita.Pemuda-pemuda Islam kita perlulah bangun dengan mengadakan skuad mencegah kemungkaran..Alhamdulilah,wujud juga skuad yang menentang kemungkran ini..




Percayalah perubahan mampu digerakkan oleh umat Islam boleh mengembalikan kegemilangan Islam seperti zaman awal Islam dahulu.Pekara ini tidak mustahil untuk dicapai dengan kehendak Allah. Yang penting kita mahu berhijrah dan berjihad ke arah itu.

Sunday, January 31, 2010

Bahang Peperiksaan Kian Terasa


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Buat perajurit Allah.berjuanglah kalian di medan peperiksaan dengan semangat juang yang tinggi..tak pernah lentur..
Dekatkan diri kita kepada Allah,bukan hanya ketika nak exam sahaja..tetapi setiap saat biarlah nafas kita hanya padaNya.

Mohon restu dan kemaafan dari ibu dan ayah kita sterusnya guru yakni pensyarah kita yang kita sayangi sekalian.
Keberkatan ilmu perlu kita cari...Mohon maaf kepada guru,dengan menghalalkan segala ilmu yang dicurahkan kepada kita.

Jaga solat kita,tambahlah dengan tahajud di malam hari...korbankan seketika waktu lena kita kerana peperangan yang kita akan hadapi adalah penentu hidup kita sama ada ilmu yang kita tuntut selama ini diredhai Allah.

Sekiranya kita berjaya pada ketika dahulu,jangan terlalu leka dengan pencapaian kita..Usaha ,doa ,dan tawakal.

Ana doakan buat sahabat seperjuangan sekalian...maal najjah fil imtihan.
Syukran alaikum.

Wednesday, January 13, 2010




Bahang Pemilihan Majlis Perwakilan Mahasiswa kian terasa kepanasan dan kehangatan. Pemilihan Perwakilan Mahasiswa atau lebih dikenali sebagai Pilihanraya Kampus merupakan wadah untuk mahasiswa menggilap bakat kepimpinan disamping membentuk acuan politik mereka yang tersendiri. Beberapa IPT seperti UPSI, UMK, UUM, UMT dan UMP telah selesaikan menjalankan proses pelihanraya kampus tersebut namun apa yang dikesalkan tidak wujud persaingan yang sengit di IPT-IPT berkenan sehinggakan ramai calon-calon yang menang tanpa bertanding. Hal ini menunjukkan mahasiswa masih memandang enteng terhadap politik kampus yang mampu membentuk sahsiah dan keperibadian secara tidak langsung meningkatkan nilai kepimpinan yang sebenar.

Sekiranya kita menelusuri rentetan sejarah perjuangan gerakan mahasiswa suatu ketika dahulu, sudah tentu terdapat banyak perbezaaan yang ketara. Mahasiswa sememangnya pada ketika dahulu diasah untuk menjadi individu yang berani, bermasyarakat serta mepunyai idealisme yang tinggi, justeru tidak hairanlah jika meraka digelar sebagai juru bicara masyarakat. Perjuangan mereka ini telah mencapai kemuncaknya pada 3 Disember 1974 apabila mahasiswa bangkit memperjuangkan isu rakyat yang ditindas dengan kemiskinan, kelaparan dan penyelewengan yang berlaku dalam negara. Peristiwa ini yang dikenali sebagai Demontrasi Baling menyedarkan bahawa perjuangan mahasiswa bukanlah sekadar di bilik-bilik kuliah bahkan melampaui isu-isu rakyat, masyarakat dan nasional. Rentetan daripada peristiwa tersebut maka lahirlah tokoh-tokoh berwibawa yang membarisi kepimpinan politik negara seperti Dato’ Seri Anwar Ibrahim selaku Ketua Pembangkang, Dato’ Paduka Ibrahim Ali danTan Sri Sanusi Junid. Lantaran daripada perjuangan mereka ini maka lahir lebih ramai lagi tokoh-tokoh politik negara seperti Dato’ Paduka Husam Musa, Datuk Ahmad Saberi Cheek, Datuk Dr Puad Zarkasi dan Datuk Saifuddin Abdullah.

Pada masa kini gerakan mahasiswa mula hilang taring seperti seakan-akan tidak berani memperjuangkan nasib rakyat, masyarakat dan nasional. Isu gelaja sosial yang membabitkan mahasiswa lebih memperkukuhkan lagi nilai-nilai budaya hedonisme yang merantai kehidupan mereka sehinggakan tiada lagi kedengaran pekikan-pekikan suara memperjuangkan isu rakyat apatah lagi isu kampus. Dalam buku Quran Saintifik Meneroka Kecemerlangan Quran Daripada Teropong Sains, Dr. Danial Zainal Abidin meletakkan takrifan hedonisme daripada The Columbia Encyclopedia, Edisi ke-6 sebagai:

“The doctrine that holds that pleasure is the highest good”

[Satu doktrin yang menekankan keseronokan adalah kemuncak kepada kebaikan.]

Maka tidak hairanlah mahasiswa mula menekankkan keseronokan melampau daripada pembudayaan ilmu dalam meningkatkan intelektual dan jati diri mereka. Ini juga dapat dilihat apabila suasana Pilihanraya kampus pada masa kini seakan-akan muram dan suram di setiap IPT dan yang jelasnya adalah konsert-konsert yang kononnya membawa mesej amal dan aman yang pada hakikatnya diselimuti oleh hodenisme.

Mengkoreksi pilihanraya kampus di UPSI contohnya keseluruhan mahasiswa yang turun mengundi mencecah 7339 orang iaitu 61.15% daripada jumlah yang layak mengundi iaitu 12001 orang. Ini mengukuhkan lagi bahawa mahasiswa tidak berminat untuk melibatkan diri dalam pemilihan majlis perwakilan mahasiswa dan tidak mustahil perkara sebegini berlaku dalam pilihanraya umum negara yang mampu melemahkan demokrasi negara apatah lagi demikrasi kampus. Itu baru di UPSI, manakala IPT yang lain tidak dengar riuh rendah suasana Pilihanraya Kampus ini kecuali jamuan Raya yang mendominasi.

Sebelum pilihanraya kampus berlangsung pada 10 Oktober 2008 seramai 400 mahasiswa telah berhimpun di hadapan bangunan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) bagi menyatakan rasa tidak puas hati terhadap pendemokrasian pilihanraya kampus, sistem e-voting, dan tarikh pilihanraya kampus di seluruh IPT dengan membawa memorandum untuk diberikan kepada Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin. Laungkan slogan ”Student Power” ini telah menggegarkan suasana sehingga pihak KPT akur untuk menerima Memorandum tersebut walaupun bukan di atas tangan pihak menteri sendiri. Penyerahan memerandum itu juga telah dicemari dengan provokasi pihak polis apabila dengan sengaja mencetuskan suasana tegang sepanjang penyerahan memorandum tersebut berlangsung. Pihak KPT sendiri yang diwakili Pegawai Khas menteri iaitu Mohd. Arif Adenan telah menyatakan bahawa pihak KPT tidak berautoriti untuk memberikan tarikh pilihanraya kampus yang sebenar sedangkan pada tahun sebelum ini tarikh pilihanraya kampus telah diumumkan oleh pihak KPT sendiri dan perkara ini jelas menunjukkan bahawa pihak KPT tidak konsisten dalam melaksanakan amanah rakyat dan mahasiswa. Bukan sekadar itu sahaja persoalan yang diajukan oleh mahasiswa kepada Pegawai Khas menteri tidak dapat dijawab dengan jelas seperti demokrasi kampus dan sistem e-voting.

Tidak terhenti setakat itu sahaja gerakan mahasiswa abad moden di Malaysia dengan berbagai nama seperti Gerakan Mahasiswa Mansuhkan AUKU (GMMA), Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Gabungan Anak Muda Islam se-Malaysia (GAMIS), Persatuan Kebajikan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), Kelab Rakan Islah Malaysia (KARSIMA), DEMA, Gerakan Bertindak Mahasiswa Utara (GBMU), Gerakan Mahasiswa Anti-Korupsi (GERAK Mahasiswa), Teras Pengupayaan Melayu (TERAS), Parti Mahasiswa Negara (PMN) dan Barisan Bertindak Mahasiswa Negara (BBMN) berkumpul di UKM bagi menyerahkan memorandum kepada Menteri Pengajian Tinggi sendiri. Peristiwa tersebut mendapat liputan yang cukup luas kerana pihak pengawal keselamatan UKM bertindak kasar terhadap mahasiswa. Tuntutan yang dibuat pada perhimpunan tersebut kepada Menteri Pengajian Tinggi adalah seperti mahukan pilihanraya kampus yang adil dan telus di setiap kampus dan bertanggungjawab ke atas sistem pemilihan yang korup.(e-voting), Memastikan setiap penyelewengan yang dilakukan tidak berulang , memberi arahan kepada setiap universiti agar menggugurkan dan tidak mengenakan sebarang tindakan ke atas mahasiswa yang terlibat dalam kempen pilihanraya bersih dan adil, mengarahkan Kementerian Pengajian Tinggi dan semua universiti tempatan menghentikan penyelewengan hak kebebasan untuk berkumpul secara aman dan kebebasan bersuara ke atas mahasiswa dan yang terakhirnya adalah memansuhkan Akta University dan Kolej Universiti (AUKU).

Pilihanraya kampus pada kali ini seakan sebuah kubur lama yang ngeri dan sunyi, ini berikutan ketidakfahaman dan kurang pendedahan kepada mahasiswa yang ada di IPT betapa pentingnya sebuah Demokrasi Mahasiswa. Gerakan Pro Mahasiswa Nasional (PRO-M) dan Aspirasi seakan-akan dua gergasi yang saling bergaduh tanpa berpenghujung. Segala isu yang dibawa setiap tahun hampir sama iaitu menjaga kebajikan mahasiswa tetapi ada sebahagian mahasiswa meragui janji-janji manis mereka. Langkah bijak yang diambil oleh PRO-Mahasiswa Universiti Malaya menarik lagi minat mahasiswa apabila setiap hari khamis setiap minggu mahasiswa akan berkumpul sambil mendengar ucapan-ucapan dan juga pidato mahasiswa berkenaan dengan isu kampus dan nasional untuk dikongsi bersama. Langkah ini dilaksanakan apabila melihat bahawa mahasiswa perlu dilatih berani bersuara dan berpidato dikhalayak ramai dan ianya bermula di kampus. Ini juga tidak lari dari agenda KPT iaitu mahukan mahasiswa tampil dan bijak berkomunikasi. Jika dilihat daripada Debat Harga Minyak yang menampilkan tokoh negara iaitu Datuk Ahmad Saberi Cheek dan Dato’ Seri Anwar Ibrahim jelas menunjukkan bahawa mahasiswa perlu berani menyatakan fakta dan data secara jelas dan tepat dalam sesuatu ucapan dan percakapan.

Berbalik kepada pengkoreksian kita pada pilihanraya kampus pada kali ini lengang dan sunyi, selaku mahasiswa perlulah berbalik kepada objektif asal dan piroriti utama kita datang ke Menara Gading. Semestinya akademik yang sepatutnya dikejar, tidak salah mahasiswa berpolitik kampus dengan cara tersendiri tetapi budaya ilmu seharusnya tidak ditinggalkan. Prof. Emeritus Datuk Khoo Kay Kim menyatakan pada satu temu bualnya dengan penulis beliau mengungkapkan rasa kecewanya apabila melihat budaya mahasiswa yang kurang berdaya saing dan berintelektual. Beliau menambah bahawa jika 30 tahun dahulu, suasana Universiti terutamanya Universiti Malaya seperti sebuah pesta ilmu yang mana terlampau banyak diskusi yang dianjurkan untuk menambahkan keintelektualan mahasiswa. Tetapi pada masa kini ia seakan-akan pupus dan ditelanjangkan gara-gara budaya ilmu yang kian pudar. Jika dahulu perhimpunan mahasiswa jelas menunjukkan mahasiswa benar-benar menghayati isu rakyat tetapi pada masa kini ia hanya tinggal kenangan dan jika ada pun mahasiswa yang mahu tampil bersuara dikatakan sebagai pembangkang dan semestinya persepsi ini salah sama sekali. Muhamad Abu Bakar di dalam bukunya Mahasiswa Menggugat membuat kesimpulan bahawa perhimpunan dan perjuangan mahasiswa adalah berpunca “dari perasaan tidak puas hati terhadap sistem yang ada, kesedaran bahawa mereka boleh membuat pembelaanb terhadap masyarakat dan anggapan bahawa generasi mereka mempunyai peranan tersendiri dalam pembentukan zaman”.

Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) pada hari ini seperti sebuah majlis ekslusif dan majlis makan angin. Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia Saudara Hafizuddin bin Abirerah menyatakan bahawa kebanyakan MPM hanya tahu pergi ke luar negara yang kononnya mahu mengharumkan nama Universiti dan membuat perhubungan dengan Majlis Perwakilan Mahasiswa di Universiti luar, walhal hanya makan angin. Ini berlaku di sebuah Universiti tertua tanah Air yang mana MPM yang dilantik langsung tidak berkongsi sejauh mana pertalian dan perhubungan yang dijalin bagi mengharumkan nama universiti tersebut.

Pilihanraya kampus seharusnya berpaksi kepada demokrasi yang sebenar iaitu memperjuangkan isu mahasiswa, masyarakat dan nasional. Berpaksikan kepihatinan dan keadilan maka setiap mahasiswa haruslah menilai bahawa pilihanraya kampus bukanlah satu permainan tanpa wacana ilmu tetapi sebuah medan meningkatkan intelektual dan juga menggilap bakat kepemimpinan negara pada masa akan datang.

Semua pihak haruslah berperanan sama meningkatkan keprihatianan dalam kelemahan kesedaran terhadap pendemokrasian kampus ini, ini kerana jika kita tidak serius, mahasiswa yang bakal lahir tidak lebih dari “robot-robot manusia” yang langsung tidak mengerti matlamat hidup dan makna perjuangan serta jiwa nurani menjadi keras dan gersang.

Mahasiswa seharusnya sedar bahawa Pilihnaraya Kampus bukanlah hanya satu wadah memperjuangkan nasib mahasiswa, tetapi merupakan taman ilmu “garden of knowledge” yang menghubungkan antara idealisme, realisme, aktivisme dan intelektualisme peringkat mahasiswa. Mahasiswa seharusnya menilai diri masing-masing dan mencabar diri supaya lebih berdaya saing dan berilmu yang bukan hanya di lapangan kuliah tetapi di persada mahasiswa dan masyarakat. Jika kita dapat menggilap bakat mahasiswa pada hari ini supaya menjadi “the good leader of student” tidak mustahil untuk menjadi pemimpin negara yang hebat dan berintegriti pada masa hadapan. Maka wadah pilihanraya inilah perlu diambil peluang oleh mahasiswa untuk terus ke hadapan. Benar kata pujangga “Ilmu itu bukan hanya di buku, tapi diakal dan dirimu agar kamu gunakannya untuk menjadi pemimpin diri yang berani”.


Okey, kalau kita lihat di kampus kita sendiri..menamaan calon dah berlalu,dan mereka menang tanpa bertanding.What?? KUIS x de pilihanraya.Hmmm..kita tidak boleh terlalu bangga dengan pencapaian.Kita menang majoriti 15 daripada 18 kerusi.semoga pimpinan baru kita ini akan lebih mewakilkan masalah student untuk membawa kembali bi'ah solehah di kampus kita.Bukan saya bermaksud pimpinan yang lepas tidak baik..bukan mereka terlalu baik,mereka juga banyak melaksanakan program-prgram yang menarik untuk student.Thank to them.

Ayuh mahasiswa,bangun lah kalian..bangun membawa obor semangat bersatu untuk menegakkan kalimah Allah.jgn terlalu terikat dengan doktrin pentadbiran yang hanya mengongkong pemikiran kita.Kita ada autority kita sendiri, gunakannya..jangan membazir masa dengan hanya menjadi pak turut tanpa ada bangkangan sekiranya pekung didada mereka sendiri terbuka..sama memacu perubahan untuk Islam.Sekiranya ada berlaku ketirisan dan kelompangan,kita sama-sama mahasiswa membantu menampung antara satu sama lain.

Kalam dari hati yang kerdil..ketirisan yang berlaku perlu kita perbetulkan.itu adalah keadilan untuk semua..ISLAM FOR ALL !!