Buktikan Kuasa Mahasiswa!!

Buktikan Kuasa Mahasiswa!!

Islam Memimpin Mahasiswa

Islam Memimpin Mahasiswa

Tuesday, February 2, 2010

Hijrah Untuk Kemajuan Islam Tercinta



Salam tinta dari penulis yang kerdil..
Mungkin kita boleh berkongsi sedikit apa yang dikatakan perkongsian ilmu dimana banyak manfaatnya.Kita renung kembali,meskipun saban tahun kita menyambut Maal Hijrah,namun hasil daripada sambutan itu tidak banyak memberi kesan kepada semua umat Islam.

Sedih apabila kita lihat,sebahagiannya tidak ambil tahu langsung.Persoalannya, apakah umat Islam kita hari ini faham dan tahu konsep hijrah?Masih releven lagikah konsep hijrah pada zaman moden ni?Jika kita berhijrah, bolehkah kita beroleh pahala seperti hijrah pada zaman Rasulullah? Inilah yang perlu dijelaskan kepada masyarakat.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:" Tiada Hijrah selepas pembukaan Makkah,tetapi masih ada jihad dan niat, dan apabila kamu diminta berhijrah maka berhijrahlah"

Jadi, hijrah masih digalakkan secara individu bagi menyelamatkan iman dan Islam dari sebarang bahaya.Kita dituntut berhijrah ke arah yang lebih baik..

Usaha hijrah ini dikenali dengan tuntutan jihad dan niat.Jihad ini menuntut semua pihak memberi perhatian kepada perkara yang menyebabkan umat Islam lemah sekaligus menyelamatkan maruah ummah.Bahang yang kita rasai kini adalah disebabkan lemahnya iman pemuda-pemuda kita pada leka dengan permainan dunia yang hanya sementara.

Bagi merealisasikan jihad ini,terhadap beberapa perkara yang perlu dilihat semula sesuai dengan zaman yang serba mencabar ini.Kita perlu berani untuk merubah segala yang telah merosakkan maruah Islam selama ini.Kemunduran umat Islam dalam semua bidang bukan kerana dihalang oleh musuh Islam tetapi kerana kita tidak berani menyanggah arus pardana.

Kita perlu memulakan jihad ini daripada yang sekecil-kecil perkara mengikut keperluan dalam bidang masing-masing. Sikap tunggu orang lain memulakan dahulu perlu dihapuskan daripada fikiran kita.Pemuda-pemuda Islam kita perlulah bangun dengan mengadakan skuad mencegah kemungkaran..Alhamdulilah,wujud juga skuad yang menentang kemungkran ini..




Percayalah perubahan mampu digerakkan oleh umat Islam boleh mengembalikan kegemilangan Islam seperti zaman awal Islam dahulu.Pekara ini tidak mustahil untuk dicapai dengan kehendak Allah. Yang penting kita mahu berhijrah dan berjihad ke arah itu.

No comments: