Buktikan Kuasa Mahasiswa!!

Buktikan Kuasa Mahasiswa!!

Islam Memimpin Mahasiswa

Islam Memimpin Mahasiswa

Sunday, February 15, 2009

Ada Apa Pada Hari Kekasih?



Salam bicara bertemu kembali.Ada apa pada hari kekasih? Pada 14 Februari yg lepas merupakan tarikh penting bagi mereka yg menyambut Valentine's Day.Apa yg istimewa sangat dgn hari itu.. Kita tengok rata-rata muda mudi menyambutnya?
Pening difikirkan.Mereka lebih seronok dgn tarikh tersebut berbanding dengan hari maulud nabi dan sabagainya.Yang menjadi persoalannya,bukan sahaja muda mudi lain,malahan muda mudi yang beragama Islam!lebih jelas lagi mahasiswa Islam yang tahu hukum hakamnya.

AF pelik rasanya.Baru-baru ni AF baca kosmo,ada berita pasangan yg kena tangkap pada malam Valentine tersebut.MasyaAllah,apa nk jadi dgn masyarakat sekarang.
Yg lebih pelik lagi di Mexico ada pulak yang buat rekod dunia,39,897orang cipta rekod bercium sempena "hari kekasih".

Perayaan Hari Kekasih atau Valentine's Day ni menular dan telah lama menjadi budaya di kalangan masyarakat kita.Ia semakin dikenali oleh generasi muda kesan dari budaya asing yang masuk melalui berbagai saluran media sama ada media cetak mahupun elektronik.Menurut mereka ini adalah saat yang paling tepat untuk mengungkapkan perasaan cinta dan kasih sayang kepada pasangan mereka.

Perayaan ini biasanya diraikan oleh masyarakat kita di kafe-kafe,hotel-hotel atau tempat-tempat yang romantik,yang mana setiap pasangan itu memberikan hadiah berupa bungkusan coklat ataupun bunga yang bertuliskan perkataan " I wish you will be my valentine' kepada orang yang disayangi.

Ini tidak menghairankan kerana budaya ini diimport dari budaya barat yang bersifat serba boleh dan hedonisme.Mereka bnyk menghabiskan dengan aktiviti tidak bermoral sehingga sebahagiannya diakhiri dengan pesta seks. Bagi merungkaikan isu ini,kita perlu mendalami dan memahami apakah maksud di sebalik Valentine itu sendiri serta asal usul ia muncul dan menjadi budaya masyarakat kita.

Dari sudut bahasa,Valentine dalam bahasa Inggeris atau Valentino dalam bahasa Itali adalah berasal daripada nama sebuah keluarga berbangsa Rom,iaitu Valentinus.Menurut sejarah pula,perkataan itu diambil sempena nama seorang paderi besar Kristian pada zaman pemerintahan ratu Isabella dari Sepanyol iaitu Saint Valentine.Jasa beliau yang telah berjaya menumpaskan kerajaan Islam di Cordova,Sepanyol pada14 Feb 270 masihi begitu bermakna bagi ratu Isabella sehingga dianggap sebagai kekasih rakyatnya sendiri.Oleh itu, tarikh tersebut disambut setiap tahun oleh rakyat Cordova bagi merayakan kemenangan tersebut.

Yang menjadi tanda tanyanya di sini,apa kena mengena sambutan tersebut dengan muda mudi kita di sini.Terdapat bnyk lagi kisah yang berkisar mengenai hari kekasih ini.Ada sejarah mengatakan pada14 Feb ini, St.Valentine telah dibunuh kerana pertelingkahannya dengan raja Romawi yang diperintah oleh raja Claudius II(268-270M)Apa juga mitos, sebab musabab dan sebagainya,14 Februari bukanlah untuk umat Islam meraikannya sebagai hari kekasih.

Begitu pandai musuh-musuh Islam menanam budaya ini ke dalam fikiran umat Muslimin. Dan kini bila kita dah tahu asal usul sejarah sebenarnya,tahu intipatinya maka budaya ini perlu dijauhkan oleh masyarakat kita.Mengapa perlu diamalkan sedangkan Islam menggalakkan umatnya sentiasa berkasih sayang setiap waktu bukannya ada waktu tertentu sahaja.Malahan sekiranya kita ada bergaduh atau tidak bertegur sapa selama tiga hari berturut-turut,hukumnya sudah jatuh haram kan.

Dalam hal ini juga Panel Kajian Aqidah(PKA) dan Panel Kajian Syariah(PKS) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia(JAKIM) telah memutuskan bahawa " Amalan menyambut Hari Valentine's Day adalah haram dan bertentangan dengan ajaran Islam" Ya..sudah jelas sekali amalan budaya Islam sendiri sudah terbukti jauh lebih baik.Di dalam Islam ,Allah SWT menggalakkan umatNya mengasihi sesama mereka secara ziarah menziarahi selain berkongsi suka duka setiap waktu.Berkasih sayang juga tidak terhad kepada golongan tertentu sebaliknya meliputi semua pihak dengan keutamaannya diberikan kepada ibu bapa, suami isteri,keluarga, saudara Muslim dan akhirnya seluruh umat manusia.

Firman Allah SWT dalam surah Maryam ayat96 yang bermaksud: " Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh,Allah akan melimpah-limpah rahmatnya akan menanamkan bagi mereka dakam hati orang ramai perasaan kasih sayang"

Maka,sedarlah masyarakat kita sedang ditipu.Sedarlah kalian dari tipu daya dari Barat ini.
WaAlllahu'alam..

1 comment:

durra abd razak @ kocikin... said...

sejarah valetine day tu..diambil nama sempena St. Valentine iaitu priest yg hidup zaman emporer Claudious-Rome..yg mati dibunuh oleh emporer..konon2nya memperjuangkan cinta..
Tp..peristiwa tu telah dipropoganda secara halus...smpaikan umat Islam pun turut serta ..lebih pada ignorance...dan lack of knowledge..