Buktikan Kuasa Mahasiswa!!

Buktikan Kuasa Mahasiswa!!

Islam Memimpin Mahasiswa

Islam Memimpin Mahasiswa

Wednesday, November 12, 2008

Untungnya Berdamping Dengan Al-Quran





Ana memulakan kalam ana dengan bismillahirahmanirahim.Rasa syukur ana panjatkan kepada Ilahi di mana saat ini ana bisa bernafas serta menyedut oksigen O2 dan pohon hijau pulak menyedut CO2 utuk teruskan hidup di alam maya ini.Kalam ana pada kali ini maybe ini mengupas mengenai untungnya kita apabila sering berdamping dengan al-quran.Dalam relung hati dan benak fikiran manusia sentiasa ada bisikan dan pertanyaan(fitrah meminta penjelasan untuk memadamkan kegelisahan dan memperoleh ketenangan perasaan.Betul tak...Pertanyaan-pertanyaan itu seperti apakah sebenarnya alam ini dan siapakah manusia itu? Siapakah yang menciptakan dan mengatur pergerakan keduannya?

Semua pertanyaan itu akan terkeluar apabila dirinya belum betul-betul kenal siapa Penciptanya.Manusia yang ingin mencari lubang cahaya dari kegelapan maya iaitu mencari erti mengapa dia diciptakan serta mengapa? Al-quran adalah jawapannya bagi kegelapan manusia ini.Manusia perlu mengkaji semua ini hanya berpandukan Al-Quran dan As sunnah.

Al-Quran adalah penyeri hidup kita..Allah memang sayangkan manusia kerana itu,Allah telah membekalkan bekalan pada kita iaitu al-Quran dan hadis.Memang seronok hidup dengan Ilahi,lebih-lebih lagi jika selalu berdamping dengan al-Quran "manual hidup" dariNya yang membuka jalan untuk manusia itu kenal Allah,kenal dirinya sendiri dan kenal seruan Allah ke atas dirinya.

Ada banyak sebab kenapa orang perlu berjinak serta berdamping dengan Al-Quran layak sentiasa berhibur dan rasa gembira.Ini kerana dengan berbuat demikian mereka akan dilimpahi dengan pelbagai nikmat dan rahmat dari Allah S.W.T.

Antaranya:-
1)akan dapat mengetahui rahsia tercipanya alam semesta
2)mengetahui ke mana tujuan perjalanan hidupnya dan bagaimana kesudahannya
3)terlepas dari keraguan
4)mengetahui bahawa dia diciptakan bukan untuk sia-sia atau sekadar main-main
5)mengetahui dan merasakan bahawa dia tidak terasing dari dunia yang besar ini
6)fahami hakikat kehidupan dunia yang singkat dan segala-galanya bersifat sementara
7)merasa aman dan tidak takut akan datangnya kematian
8)merasa bahagia ketika ajal menghampirinya kerana pada saat itu disampaikan khabar gembira kepadanya,masuk syurga yang penuh dengan kesenangan
9)sentiasa optimis kerana yakin dengan cerahnya masa depan
10)sentiasa berfikir positif kerana sentiasa sangka baik dengan Allah
11)sentiasa berjiwa besar,kerana dapat membebaskan dirinya dari pelbagai perasaan bimbang dan takut


Oleh itu kita perlulah sentiasa berdampingan dengan Al-Quran di mana terdapat kelebihan-kelebihan apabila kita mencintai Al-Quran:
# tidak akan nyanyuk sampai hari tua
# orang tua yang mengamalkan al-Quran walau diumpamakan macam quran buruk,lunyai,hancur tetapi disayangi,tetap dihargai.Orang masih menghormati dan mencintainya serta meletakkan dia di tempat yang baik-baik.
# orang yang mencintai Al-Quran tidak perlu susah hati dengan usia tua,kalau tidak ada anak yang tidak dapat menjaga dirinya tetapi akan ada orang yang Allah datangkan untuk menjaganya kerana ini adalah janji Allah kepada hamba-hambaNya yang menjunjung kemuliaan mukjizat.Golongan ini dalam pengawasan malaikat.
# orang yang junjung quran di dalam dirinya akan dijaga keselamatannya oleh Allah di dunia,di dalam kubur dan pada hari akhirat.Wlaupun di dunia dibenci oleh orang yang jahat tetapi Allah tetap menjanji keselamatan dalam dirinya,sepertimana Quran yang Allah sediakan para malaikat untuk menjaga setiap hurufnya.
# wajahnya bercahaya-cahaya dan mesra untuk didekati
# orang yang membaca al-Quran tidak akan dihina.dia tidak akan menjadi peminta sedekah atau makan sampah di jalan misalnya
# pengamal Al-Quran hidupnya tampak sederhana tetapi sebenarnya dia kaya dengan sumber rezeki yang tidak diduga,inilah lambang keberkatan yang Allah hadiahkan kepadanya.

Inilah sedikit coretan ilmu yang dapat ana kongsikan kepada sahabat ana diluar sana.InsyaAllah sekira di panjangkan umur oleh Allah ana akan menulis warkah yang seterusnya pada masa akan datang.

Waallahua'lam...

No comments: