Buktikan Kuasa Mahasiswa!!

Buktikan Kuasa Mahasiswa!!

Islam Memimpin Mahasiswa

Islam Memimpin Mahasiswa

Wednesday, October 22, 2008

Masa Itu Terus Berlalu





" Demi Masa, Sesungguhnya Manusia berada dlm kerugian,kecuali org2 yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati utk kebenaran dan saling menasihati utk kesabaran"..surah Al-Asr.Begitulah maksud potongan ayat al-Quran yg sering kita dengar,kan..

Aku mulakan melakar blog yang baru dicipta ini dengan sepotong ayat suci al-Quran.Susah hendakku gambarkan aku agak kekok untuk mencipta sesuatu yg mungkin susah bagiku pada mulanya.InsyaAllah,akan kucuba...

Gambar permandangan pokok di atas sebenarnya hendak kubicarakan..
eh2...ke lain pulak perginya.Bila diriku yang kerdil ini merenung kembali maksud tersirat terciptanya pokok..pokok hidup seperti kita sebagai hamba Allah yang sangat kerdil,apakan daya..Pokok juga bernafas dan hidup dari benih yang kecil hinggalah gugurnya daun-daun mati yang hanya tunggu ajal yang menjemput.Begitulah samanya kita makhluk Allah yang akan kembali kepadaNya.

Masa yang terus berlalu tidak akan berhenti menunggu kita"stop!!,berhenti kejap tunggu dia,ape la kesian dia"adakah masa akan berbicara demikian.?Oh..tidak,pelik kan kalau masa itu tunggu kita.
Masa yang berlalu itu mengingatkan aku yang usia aku juga terus berlalu,dahulu aku tiada blog,kini aku dah ada blog sendiri,dahulu aku semester2 sekarang semester3 pula,begitulah yang lainnya,Macam kata abah aku,"kakchik,chek dah besar kan,kena pandai jaga diri tau,jangan dok buat perangai macam budak-budak lagi"begitulah kata-kata abah aku...

Oleh itu,kita perlu bergerak ke depan..seperti masa yang sentiasa bergerak dengan jarum jamnya kalaulah jam itu ada bateri,hehe..dan bumi yang sentiasa berputar pada paksinya.

"Usah mengundur ke belakang,
Tolehlah sesekali mengambil pengajaran,
Teruskan langkahmu maju ke depan,
Anak bangsamu perlukan bimbingan,
Lupakan segala kesamaran,
Pulanglah pada hakikat,
Seorang insan yang bergelar pejuang Allah"

Begitulah skrip novel yang AF pernah baca,tapi di mana ya..WaAllahua'lam..

No comments: